zondag 17 maart 2013

Af-fleuren


Soortgelijke ongetwijfeld goedbedoelde oproepen verschijnen regelmatig op Facebook. 
Waarschijnlijk worden ze geplaatst door mensen die nog geen kanker hebben, want als je dat wel hebt vraag je niet om geëerd te worden. Zeker niet op die manier. Daar fleurt een kankerpatiënt niet van op, ik in ieder geval niet!

Natuurlijk is kanker een erge ziekte, je gaat er immers in de meeste gevallen uiteindelijk aan dood en dat is iets dat mensen afschrikt. Statistisch krijgt 1 op de 3 mensen vroeg of laat kanker. Als je aanneemt dat degenen die al kanker hebben dit niet zullen initieren zal het percentage onder degenen die dit hebben geplaatst en nog kanker zullen krijgen royaal boven de 33,3 % liggen. Volgens een bepaalde redenering - waar zeker iets op valt af te dingen - misschien wel rond 50%, een schrikbarend percentage. 

Of de plaatser dat ook beseft weet ik natuurlijk niet, en zo dat al het geval is, evenmin of deze tekst hem of haar in het onverhoopte geval als voorschot tot troost zal dienen. Het kan ook een bijdrage zijn in de hoop dat dat lot hem niet zal treffen. In dat geval kan je ook regelmatig 3x op hout kloppen om onheil af te wenden, maar voeding en lichaamsbeweging aanpassen zal meer bijdragen dan kloppen.

Nog afgezien van de tekst scoort de bovenstaande presentatie voor mij zeer hoog op het punt van wansmaak. Ik heb sowieso weinig met tegeltjeswijsheden, maar een tegeltje aan de muur hangen met een oproep om dat vervolgens op Facebook te plaatsen verdient een ereplaats als kitsch. Bovendien is het onzinnig. Dat zou immers betekenen dat degene die dat leest het tegeltje mee naar huis moet nemen, het scannen, de gescande afbeelding op faceboek moet zetten en dan natuurlijk het tegeltje weer terugbrengen. Hoezo er over nagedacht?

En dan de tekst. Eerst maar de open deur:
“Een persoon die kanker heeft wil maar één ding: … GENEZEN.”
Op zich juist, maar het lijkt me totaal overbodig om deze mededeling te verspreiden, zeker niet op deze manier. Zouden er echt nog mensen zijn die dat niet weten en als dat al het geval is zitten die mensen dan op fb?

“Ik weet 95% van jullie die dit niet op Facebook zullen zetten. Maar 5% van mijn vrienden zullen dat wel doen.”
Afgezien van het kromme Nederlands en de foute interpunctie is dat een volkomen uit de lucht gegrepen bewering! Pure bluf, die er meer boven op ligt dan de valse kleur van het tegeltje. De plaatser weet nix, al helemaal niet wie dat wel of niet op fb zullen zetten!

Ik heb geen idee hoe iemand aan dat soort percentages komt. Het is in ieder geval een persoon waarbij het rekenonderwijs zijn doel heeft gemist. Je kunt zonder papiertje en zonder Japannertje inzien dat dit absoluut niet kan kloppen. Het gaat alleen maar goed als iedereen gemiddeld 20 of minder vrienden heeft op FB, maar even googelen leert dat men in Europa gemiddeld 133 vrienden heeft. Elke plaatsing zou dan leiden tot 5% herplaatsingen en zo vervolgens. Dat zijn er 6,65 per keer. Ook als je rekening houdt met dubbele plaatsingen is de verspreiding groter dan een kettingbrief. Spoedig zou je alleen nog maar van deze fluttegeltjes op je Timeline vinden! Dat alleen al is een reden om het niet te herplaatsen en deze zin als misleidend te kwalificeren.

“Zet dit op Facebook ter ere van iemand die overleden is aan kanker of iemand die er tegen vecht …….”
Doden kan je eren, al hebben ze daar weinig meer aan, maar of een plaatsing op FB daar aan bijdraagt betwijfel ik nogal. Misschien voor het persoonlijk gevoel al is dat te laat, maar het eren van volstrekt onbekenden blijkt zich in de praktijk te beperken tot het incidenteel of eenmaal per jaar houden van een minuut stilte. Daarna gaat men over tot de orde van de dag. Als het dierbaren zijn die aan kanker zijn overleden, ligt de zaak totaal anders, maar ook dan lijkt me FB niet de aangewezen weg!

Tja, en dan het …… “ter ere van iemand die er tegen vecht.”……
In dat ‘vechten tegen kanker’ geloof ik niet zo. Je kunt tegen een heleboel dingen in het leven vechten, maar volgens mij niet tegen kanker. Je moet de ontwikkelingen in je lijf afwachten, iets anders zit er niet op. Je kunt kiezen om medicatie al dan niet te ondergaan om je leven te rekken en je kunt dingen doen en nalaten die een positieve invloed hebben op je metabolisme en je immuunsysteem, maar dan heb je het ook helemaal gehad. Ik kan dat geen vechten noemen, het is vooral lijden, lijdzaam ondergaan, je er bij neerleggen en extra genieten van de beperkte tijd die je nog hebt. Niet meer en niet minder. Vechten is een misplaatst idee. In rouwadvertenties is de 'verloren strijd' vaak het code voor 'de overledene heeft veel geleden', maar zoiets schrijft men niet. 

Als uitsmijter de zin “Als je dit plaatst heb je een hart”.
Jaja, met de daarin verscholen dreiging: ‘Als je het niet doet heb je dus geen hart’. Nou dat heb ik echt wel hoor, ook al herplaats ik dit niet op FB.

Ik hoor helaas bij de doelgroep, maar doe me een plezier: plaats zoiets alsjeblieft nooit meer, hoe goed bedoeld ook. Je eert er niemand mee ik moet de eerste kankerpatiënt nog tegenkomen die er van opfleurt. Vrijwel iedereen kent in zijn of haar omgeving kankerpatienten en als dat niet zo is dan komt dat nog wel. Als je echt iets zinnigs wil doen voor een kankerpatient, besteed daar dan extra aandacht aan op een moment dat het nog kan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten